نویسنده: لی گات کایند * عموماً، من را به عنوان «پدر ناداستان خلاق» میشناسند (مجله «ونیتی فِیر»، بخصوص، باعث و بانی آن بوده است)، به همین علت، چیزی که میخواهم بگویم شاید عجیب به نظر برسد، ولی من به هیچوجه نمیدانم چه کسی برای اولین بار اصطلاح «ناداستان خلاق» را ساخته است و تا آنجا […]
فیلمجستار در عصر دیجیتال
جستار «در یک مسیر و جهت به پیش نمیرود، بر عکس نکتهها در آن همچون فرش به هم میتنند. باروری اندیشهها به چگالی بافت آن بستگی دارد. متفکر در جستار در عمل فکر نمیکند، بلکه بیآنکه تار و پود فکرش بگسلد، خود را به پهنهی (زیرانداز) تجربههای فکری و ذهنی بدل میکند». از نظر آدورنو، […]
جستار شخصی
نویسنده: مایکل نوتن شنکس (Michael Naghten Shanks) ** جستار شخصی چیست؟ جستار شخصی آزادترین فرم ادبیست و همین تعریف کردنش را خیلی دشوار میکند. بهطور کلی، میشود این نوع از جستار را به دو بخش تقسیم کرد: روایت گری و ارایهی نظر (یا عقیده). جستار شخصی روایت تجربیات و شرح افکار شما دربارهی یک موضوع […]
«نگاه» بیش از هر ابژهی دیگر، اشتباه فهمیده میشود
تعقیب «دیگری» در انتخابها و جستارهای احمد اخوت یکم: دعوت از دیگری «نمیدانم کدام یک از ما اکنون این صفحه را مینویسد»: میان ترجمهها و جستارهایی که از احمد اخوت در دست است، یکی کتاب «من و دیگری» و آنیکی مجموعهی «به انتخاب مترجم» بهویژه سه داستانش از شرلی جکسون (خالق شاهکارِ «لاتاری»)، تمرکزی […]