1488851625_573295_1488852315_noticia_normal_recorte1

رقص بر امواج خشونت

نگاهی به زندگی و آثار خوآن ­پابلو ویالوبوس[۱] اگر خواننده‌‌ی ادبیات جهان، به‌‌ویژه ادبیات آمریکای لاتین بخواهد تاریخچه‌‌ای مختصر از آمریکای جنوبی را بخواند، می‌تواند به ادبیات داستانی این مرز‌‌وبوم به مثابه‌‌ی سندی تاریخی نظر اندازد. فردریک ام. نون[۲] استاد تاریخ و مطالعات آمریکای لاتین دانشگاه آریزونا می‌‌نویسد: «رمان‌‌نویسان آمریکای لاتین، حتی در تبعید به […]

toni morrison

«تعصب به رنگ پوست»؛ نوشته‌ی تونی موریسون

تعصب به رنگ پوست (رنگ‌گرایی)، در ادبیات آنقدر متداول و در دسترس است که اصلاً سریع‌ترین راه دست‌یابی به یک داستان محسوب می‌شود. ** روش‌هایی که ادبیات برای نمایش یک شخصیت یا پیشبرد روایت از آن‌ها بهره می‌برد، به‌ویژه اگر شخصیت اصلی داستانْ سفیدپوست باشد (که معمولا نیز این گونه است) برای من بسیار گیرا […]

زل آفتاب سروش چیت ساز

چاله‌ی خرگوش، روی شاخ گاو

|| درباره‌ی رمانِ «زل آفتاب»؛ نوشته‌س سروش چیت‌ساز || «زل آفتاب» رمانی با پنج قسمت مجزا اما به‌هم‌پیوسته است که ساختاری مشابه در میان این پنج قسمت دنبال می‌شود، در هر قسمت ابتدا توصیفی از «عکسی که انداخته نشده» تحت عنوان یک عدد (صفر تا چهار) بیان شده و پس از آن روایت‌های اصلی با […]

ernest-hamingway

«ردّپای شوخ‌طبعی در آثار ارنست همینگوی»؛ نوشته‌ی ران تومب

شهرت همینگوی عمدتا حولِ محور عاشقانه‌های تراژیکش از مرگ و عشق شکل گرفته است؛ داستان‌های مهیج‌اش که با نثری موجز نوشته شده‌اند، در گزارش‌هایِ جنگی واضحش و نیز در سفرنامه‌هایش. او نویسنده‌ای طنزپرداز نیست، حتی گاهی که تلاش می‌کند بامزه باشد، در بعضی از داستان‌هایش بسیار خام‌دستانه به نظر می‌رسد. درعین‌حال مزیت چندان دیده‌نشده‌ی او […]