Michael_Wolf__Paris_Roof_Tops__PRT1__C-Print__122x172_cm__2014

ادبیات و شهرهای پست‌مدرن

نویسنده: نیک بنتلی صحنه‌های آغازین فیلم «بلید رانر» (۱۹۸۲) ساخته‌ی ریدلی اسکات ـ برداشت سینمایی رمان «آیا اندرویدها خواب گوسفند الکتریکی می‌بینند؟» اثر فیلیپ ک. دیک ـ تجلی‌ شهر پست‌مدرن انگاشته می‌شود. فیلم دنیایی را در آینده تصویر می‌کند که در آن شرکت و بنگاه‌های مختلف به‌جای حکومت در رأس نشسته‌اند و تبلیغ بازرگانی با […]

Desiree Dolron

رمان و گذار از شهر مدرن به شهر پست‌مدرن در قرن ۲۰

وقتی دیگر روش‌های مشاهده‌ی شهر زیر سوال رفتند، از مدرنیسم به سوی پست‌مدرنیسم روی کردیم. رولان بارت، در کتابِ اسطوره، امروز (۱۹۵۷)، به ما می‌گوید که به اسطوره بی‌اعتماد است. زیرا اسطوره، برخلاف زبان، معنای خودش را نمی‌آفریند؛ تاریخ معنای نهفته در اسطوره را خلق می‌کند. پیام اسطوره بدیهی و راستین تلقی می‌گردد، نه نماد […]

تی اس الیوت

شهر در ابیات مدرنیستی

مدرنیسم و شهر: تی. اس. الیوت و سرزمین هرز مقاله‌ی معروف تی.اس. الیوت در ۱۹۲۲ که به رویکرد اسطوره‌ای جیمز جویس می‌پردازد (بهره‌جویی از حماسه برای تدبیرکردن و نظم‌بخشیدن و شکل‌دادن به تاریخ معاصر) در اصل از طرحی می‌گوید که الیوت خود برای نگارش سرزمین هرز در نظر داشت. الیوت تاریخ معاصر را  با آنارشی […]

James Joyce with Augustus John, London, 1925-1930

رمان و گذار از شهر صنعتی

اگر آثار دفو را سرآغاز شهر تجاری در نظر بگیریم، سرانجامش را می‌توانیم در آثار دیکنز مثلا «روزگار سخت» ببینیم. او با تصویری که از کوک‌تاون در رمان می‌سازد، ما را به سوی شهر صنعتی سوق می‌دهد. دیکنز در رمان‌هایش به عنوان مثال «دامبی و پسر» تغییرشکل چشم‌اندازهای شهری را با راه‌آهن پیش‌بینی کرده بود. […]