فریدون هویدا

«افسونِ رجعت به انزوا»؛ درباره‌ی رمان «قرنطینه»، نوشته‌ی فریدون هویدا

این متن پیش از هر چیز دعوتی است به خواندن اثری درخشان، اما کمتر دیده شده و قدر نادانسته. رمانی که نه در زبان مبدأ و نه در زبان مقصد دیده و خوانده نشد و جز نامی از نویسنده و داستان در منابع فارسی از آن به‌چشم نمی‌خورد. این رمان در دوره‌ای از تاریخ معاصر […]

ایرج کریمی

«قطار به مقصد خواهد رسید»؛ نگاهی به رمانِ کوتاهِ «ملال جدول‌باز»

«ملال جدول‌باز» طرح ساده‌ای دارد؛ طرحی که بیشتر به‌نظر می‌رسد می‌تواند بستر شکل‌گیری یک داستان بلند باشد نه یک رمان. اما ایرج کریمی در بست‌وگسترش این طرح، تمهیداتی اندیشه است که چه به‌عمد باشد و چه به‌سهو، اثر داستانی‌اش را به رمانِ کوتاه بدل کرده است. فرمی که تجربه‌های موفقی در تاریخ ادبیات داستانی فارسی […]

WhatsApp Image 2020-05-10 at 22.24.16

«غزاله زیبا‌ترین معنای زندگی بود»؛ گفت‌و‌گو با مدیا کاشیگر درباره‌ی «غزاله علیزاده»

گاهی انگار دلش می‌خواست شوخی کند و اصلا جدی نباشد، انگار وقتی که می‌خواست از چیزی فرار کند، از غمی، از یادِ عزیزی، و شاید از مرگ. این‌جور وقت‌ها، اذیتت می‌کرد، سرراست جواب نمی‌داد و مدام طفره می‌رفت، مانند همین مثلا گفت‌وگویی که می‌خوانید. چنین وضعیتی را چندباری با «مدیا کاشیگر» تجربه کردم، و می‌دانم […]

748386f6-d1dc-4c92-8964-57eedf1302f8

«واژه‌های عزادار»؛ به بهانه‌ی درگذشت «نجف دریابندری»

علی‌رضا کیوانی‌نژاد یکم  من آدم‌ها را به دو گروه تقسیم می‌کنم: آن‌ها که به پنجره ایمان دارند و آن‌ها که به دیوار متوسل می‌شوند. طبیعتا در گروه دوم آدم‌های زیادی وجود دارند که به زعم من، کارشان در بهترین حالتْ تکثیر تنهایی است و رنگین‌کمان را به صلابه می‌کشند و اگر دستشان برسد، برای شنیدن […]