برادران جمالزاده

هزارتوهای مدوّر

درباره‌ی مجموعه‌‌داستانِ «برادران جمال‌زاده»؛ نوشته‌ی احمد اخوت   حالا و در حال گذراندن روزهایی که اگر سیاه نباشند، خاکستری‌اند و بی‌طعم و بو؛ اگر می‌توانستیم به جایی در گذشته برگردیم، کدام برهه و تاریخ را انتخاب می‌کردیم؟ اگر ممکن بود که بخشی از گذشته را به خواست و اراده‌ی خود تغییر بدهیم، کجا دست می‌بردیم […]

فریدون هویدا

«افسونِ رجعت به انزوا»؛ درباره‌ی رمان «قرنطینه»، نوشته‌ی فریدون هویدا

این متن پیش از هر چیز دعوتی است به خواندن اثری درخشان، اما کمتر دیده شده و قدر نادانسته. رمانی که نه در زبان مبدأ و نه در زبان مقصد دیده و خوانده نشد و جز نامی از نویسنده و داستان در منابع فارسی از آن به‌چشم نمی‌خورد. این رمان در دوره‌ای از تاریخ معاصر […]

ایرج کریمی

«قطار به مقصد خواهد رسید»؛ نگاهی به رمانِ کوتاهِ «ملال جدول‌باز»

«ملال جدول‌باز» طرح ساده‌ای دارد؛ طرحی که بیشتر به‌نظر می‌رسد می‌تواند بستر شکل‌گیری یک داستان بلند باشد نه یک رمان. اما ایرج کریمی در بست‌وگسترش این طرح، تمهیداتی اندیشه است که چه به‌عمد باشد و چه به‌سهو، اثر داستانی‌اش را به رمانِ کوتاه بدل کرده است. فرمی که تجربه‌های موفقی در تاریخ ادبیات داستانی فارسی […]

Zarin_Natalia-Ginzburg-2

مروری بر «نجواهای شبانه»؛ ناتالیا گینزبورگ

رمان کوتاه (Novelette) «نجواهای شبانه» در ۱۴۲ صفحه و توسط نشر «دیگر» با ترجمه‌ی «فریده لاشایی» اولین بار در سال ۱۳۶۷ به چاپ رسید. این کتاب تا چاپ چهارم در سال ۱۳۸۵ نیز پیش رفت. طرح روی جلد کتاب اثری از «پابلو پیکاسو» نقاش اسپانیایی‌ست که «زن با یک کلاغ نام» دارد. «فریده لاشایی» در […]