تاریخ جستارنویسی

از روزنامه‌نگاری تا جستارنویسی (قرن هجدهم)؛ نوشته‌ی رم پراکاش

«تتبع» یا «جستار» – که نزد میشل دو مونتنی به معنای «کوشش» است – نخستین بار در قالب انباشتی از افکار غیررسمی و اتفاقی در باب انسان‌ها و موضوعات گوناگون آغاز شد. از نظر مونتنی، تتبع بیشتر دالانی برای فکر کردن با صدای بلند بود و نه یک نوع ادبی. در انگلستان بیکن و اومانیست‌ها […]

Erwin Olaf

ناداستان ادبی: واقعیت‌ها

ناداستان خلاق چیست؟ آیا کتاب‌های واقعی باید از تکنیک‌های ادبی بهره بگیرند؟ نویسندگانِ موضوعاتی از صلیب‌سرخ گرفته تا نهنگ‌ها و هندوستان دربارۀ روش‌هایشان توضیح می‌دهند. لیزا اَپینانِزی عبارت «ناداستان» برایم همیشه همچون هیولایی غریب بوده است، چرا که داستان، یعنی برساختن قصه‌ها، همیشه جلوتر بوده است و شکل اولیۀ کنارهم‌گذاشتنِ واژه‌ها بوده است. البته «ناداستان» […]

alexander gronsky

جهان ناداستان

زمانی طولانی آنچه در ادبیات گفته می‌شد اهمیت داشت. سوژه و اهمیت و جذابیت آن برای هر اثر ادبی مهم‌ترین بخش بود. امروز اما چگونه روایت کردن چگونه دیدن و نحوه مواجه با آنچه روایت می‌شود مهم است. به همین دلیل نویسندگان این عصر در مقایسه با پیشینیان خود به دیدگاه شخصی و نگاه خلاقانه‌ی […]