Erwin Olaf

ناداستان ادبی: واقعیت‌ها

ناداستان خلاق چیست؟ آیا کتاب‌های واقعی باید از تکنیک‌های ادبی بهره بگیرند؟ نویسندگانِ موضوعاتی از صلیب‌سرخ گرفته تا نهنگ‌ها و هندوستان دربارۀ روش‌هایشان توضیح می‌دهند. لیزا اَپینانِزی عبارت «ناداستان» برایم همیشه همچون هیولایی غریب بوده است، چرا که داستان، یعنی برساختن قصه‌ها، همیشه جلوتر بوده است و شکل اولیۀ کنارهم‌گذاشتنِ واژه‌ها بوده است. البته «ناداستان» […]

alexander gronsky

جهان ناداستان

زمانی طولانی آنچه در ادبیات گفته می‌شد اهمیت داشت. سوژه و اهمیت و جذابیت آن برای هر اثر ادبی مهم‌ترین بخش بود. امروز اما چگونه روایت کردن چگونه دیدن و نحوه مواجه با آنچه روایت می‌شود مهم است. به همین دلیل نویسندگان این عصر در مقایسه با پیشینیان خود به دیدگاه شخصی و نگاه خلاقانه‌ی […]

Evelyn Bencicova

منگنه امریکایی

شنبه است. پشت میز می‌نشینم. هیچ‌چیز سرجایش نیست. رد سمیعی همه جای میز مانده. کامم تلخ می‌شود. دستکش نخی مشکی‌ام را دستم می‌کنم و تکه بربری تازه‌ای را که توی کیسه‌ی فریزر عرق کرده برمی‌دارم و روی میز بغلی می‌گذارم. جعبه‌ی دستمال کاغذی که تازه خریده بودم تا نصفه خالی شده و کنار چند دستمال […]

Christopher Nunn

وقتی بزرگ شدی…

لابد شما هم در کودکی بعد از سوال لوس و بی‌مزه‌ی «مامانتو بیش‌تر دوست داری یا باباتو؟» با سوال یک‌هویی و بی‌هوای «وقتی بزرگ شدی می‌خوای چی‌کاره بشی؟» روبه‌رو شده‌اید، گوینده منظور خاصی را از پرسیدن این سوال‌ها دنبال نمی‌کرد، فقط می‌خواست با یک بچه گپی بزند و سرگرمش کند، اما من که در پنج‌شش […]