اکبر رادی

«حسرتِ نقد»؛ درباره‌ی نامه‌های اکبر رادی

اکبر رادی  به‌عنوان یکی از قله‌های ادبیات معاصر دوست داشت تنها به‌عنوان نمایشنامه‌نویس شناخته شود و به همین خاطر به جز «جاده» که سال ۱۳۴۹ منتشر کرد، طبع‌آزمایی‌اش در حیطه‌ی داستان نویسی را به اشتراک نگذاشت و به‌قول خودش از خیر انتشار  دو چمدان داستان گذشت. و شاید برای عموم که او را یک درام‌نویس […]

جلال آل احمد

نامه‌ای در قامتِ جبهه‌بندیِ انواع روشنفکری

درباره‌ی نامه‌های جلال آل‌احمد   بسیاری از اساتید روزنامه‌نگاری به تازه‌کارهای روزنامه‌نویسی و آن‌ها که دوست دارند نوشتن را، پیشنهاد می‌کنند که گزارشات و نامه‌ها و کتاب‌های جلال‌ آل‌احمد را مطالعه کنند. شخصیتی که مخالفان سینه‌چاکِ بسیار دارد. مخالفانی که بیشترشان را قشر روشنفکر ایرانی تشکیل می‌دهد. مخالفتی که ریشه‌اش در مواضع جلال است، در […]

hewitt.33

تاریخ‌ ادبیات و نامه‌نگاری به یکدیگر متصل‌اند

گفت‌وگو با «الیزابت هِویت» درباره‌ی نامه‌نویسی ادبی برخلاف ما که نامه‌های به‌جامانده از نویسندگان و شخصیت‌های برجسته‌مان تنها نقشی دکوری و حاشیه‌ای برای‌مان داشته، با جست‌و‌جویی کوتاه متوجه می‌شویم که نامه و نامه‌نگاری در غرب جایگاه و ارزشی بسیار متفاوت دارد. کتب متعددی ادبی که توسط افراد مختلف درباره‌ی چندوچونِ نامه‌نگاری منتشر شده و هر […]

صادق هدایت

«نامه به مثابه‌ی سندِ تاریخی»؛ درباره‌ی نامه‌های صادق هدایت

«در خانواده‌ی نیمه‌ایرانی و نیمه‌بریتانیایِ ما که در اوایل دهه‌ی پنجاهِ میلادی در پاریس مستقر شد دو‌ چیز شبیه اسطوره شده بود؛ شیئی نخست مورد علاقه‌ی کسی نخواهد بود هرچند که یاقوت امپراتور کشور کره بود. شیئی دوم، و به‌ظاهر پیش‌پاافتاده‌تر، را رمز و راز بیشتری احاطه می‌کرد. کارتنی بود بنددار، به رنگ عنابی که […]