نیما یوشیج

«در اهمیتِ زبان»؛ درباره‌ی نامه‌های نیما یوشیج

نامه‌ها را باید به‌عنوان گونه‌ای از ادبیات پذیرفت و مورد بررسی قرار داد. متن‌هایی که بر اثر برانگیختگی عاطفی و به قصد ارسال پیام به مخاطب از طریق یک مجرا و با توجه به بافت و زمینه‌ای خاص شکل می‌گیرند. کل این فرآیند را می‌توان، آن‌چنان که یاکوبسن در مقاله‌ی مشهورش «از نشانه‌شناسی تا شعرشناسی» […]

علی دهباشی

«سنتی که باید احیا کرد»؛ درباره‌ی نامه‌نگاری ادبی از دیروز تا امروز

پیشینه‌ی نامه‌نگاری ادبی در ایران به گذشته‌های خیلی دور برمی‌گردد و در ادبیات چندهزارساله ما سابقه دارد؛ تا جایی که حتی به عنوان یک ژانر ادبی مطرح بوده. نگاهی به متون کلاسیک زبان فارسی و ردیابی نامه‌نگاری ادبی در این متون، این سابقه کهن را به ما نشان می‌دهد. بدیهی است که نامه‌نگاری در هر […]

مژده دقیقی۱

هشام مطر فاجعه‌ی انسانی را به خوبی روایت می‌کند؛ گفت‌و‌گو با مژده دقیقی

زبان فارسی در برخورد با بسیاری از گونه‌های نثر -چه داستان و چه غیرداستان- زبانی نوآموز است. به‌همین دلیل گونه‌های مختلفی از نوشتار هربه‌چندی مورد توجه نویسندگان و خوانندگان ایرانی قرار می‌گیرند. این نوع از برخورد عجولانه و کوتاه‌مدت البته جدای از آن‌که ما را اندکی با انواع ادبی آشنا کرده، باعث شده که تولیداتمان […]

اَلیسون هاثورن دِمینگ

«آینده‌ی جستارِ محیط زیستی»؛ نوشته‌ی اَلیسون هاثورن دِمینگ

اجازه دهید با ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی عنوانِ روی تابلو شروع کنم: آینده جستاری است با موضوعِ محیط زیست. ما اهمیت کارهای انجام شده یا معنا و مفهومِ آن را برای فعالان این حوزه، نمی‌دانیم. حتی این موضوع را هم نمی‌دانیم که برای توقفِ از بین بردنِ زندگی روی زمین و مبدل کردن آن به آزمایشگاهِ […]