۱. غروب یک روز جمعه است، اردیبهشت ۹۴، مبلها را تازه آوردهاند و داریم خانهی مشترک را میچینیم. میز ناهارخوری هشتنفره را گذاشتهایم جلوی پنجرهی بزرگ تراس. کنار میز ایستادهام و دارم لامپ قرمز نئونی را که آنسوی اتوبان روشن و خاموش میشود، میبینم. نور بیرمق قبل از غروب از آنسوی پنجرهی بیپرده افتاده روی […]
صحنههای خارجی: نگاهی به روایت وودی آلن از لندن، بارسلونا، پاریس و رم
مردی که احتمال میرود به بیماری سختی مبتلا باشد، در حالی که از بیمارستان بیرون میآید، خودش را با این کلمات دلداری میدهد: «تو توی نیویورک هستی، شهر خودت». نام فیلم «هانا و خواهرانش» (وودی آلن، ۱۹۸۶) است و گویندهی این جملات کسی نیست جز خود وودی آلن، در نقش میکی. قصهی پرماجرای آلن و […]
از روزنامهنگاری تا جستارنویسی (قرن هجدهم)؛ نوشتهی رم پراکاش
«تتبع» یا «جستار» – که نزد میشل دو مونتنی به معنای «کوشش» است – نخستین بار در قالب انباشتی از افکار غیررسمی و اتفاقی در باب انسانها و موضوعات گوناگون آغاز شد. از نظر مونتنی، تتبع بیشتر دالانی برای فکر کردن با صدای بلند بود و نه یک نوع ادبی. در انگلستان بیکن و اومانیستها […]
هویج یعنی هویج، خلوت هم یعنی خلوت
از چخوف پرسیدند زندگی چیست؟ گفت زندگی زندگی است، همانطور که هویج هویج است. در مورد خلوت هم باید همین را گفت: خلوت یعنی خلوت. همین و بس. تنها بودن در میان جمع حرف مفت است. این حرف مفت سابقهی زیادی دارد. مثلاً سعدی میگوید: من در میان جمع و دلم جای دیگر است. یعنی […]